De bekendste natuurlijke cosmetica-zegels

NaTrue, BDIH und Co. - Unterschiede

Naturkosmetik Siegel

Keurmerken voor natuurlijke cosmetica zijn, net als biologische keurmerken voor voedsel, bedoeld om vertrouwen en veiligheid te creëren voor consumenten. De term “natuurlijke cosmetica” is niet wettelijk beschermd en dat is een van de redenen waarom de natuurcosmetica-labels in het leven zijn geroepen, zodat consumenten hun weg kunnen vinden in de vele producten en ingrediënten. Maar natuurlijke cosmetica is al lang geen nicheproduct meer in natuurvoedingswinkels en heeft zich ontworsteld aan het eens zo saaie ontwerp. Tegenwoordig zijn natuurlijke cosmeticaproducten verkrijgbaar in een grote verscheidenheid en er is praktisch geen artikel op het gebied van lichaamsverzorging of cosmetica dat niet ook verkrijgbaar is in “biologische” vorm. Maar wat betekent de term “natuurlijke cosmetica” precies en waar moet je op letten bij het kopen?

Natuurlijke cosmetica keurmerken en hun verschillen

Het grote aantal keurmerken voor natuurlijke cosmetica zorgt niet alleen voor een breed scala aan producten, maar ook voor verwarring. Slechts enkele keurmerken zijn opgezet door verenigingen en hebben duidelijke richtlijnen waar je je strikt aan moet houden. Zo moeten natuurlijke cosmeticaproducten

  • Geen synthetische toevoegingen (paraffines)
  • Geen siliconen
  • Geen conserveringsmiddelen

moeten worden opgenomen. Daarnaast mogen natuurlijke cosmetica geen puur synthetische kleur- of geurstoffen bevatten en natuurlijk mogen ze niet behandeld zijn met radioactieve stralen voor sterilisatie.

Veel fabrikanten ontwikkelen hun eigen regels en hebben zelf het juiste keurmerk bedacht omdat, zoals eerder gezegd, de term natuurlijke cosmetica niet wettelijk beschermd is. Maar is het label “puur plantaardig” of “puur natuurlijk” genoeg om ervoor te zorgen dat er zo min mogelijk andere stoffen in zitten? Laat je in geen geval verleiden door de verpakking, ook al is die heel aantrekkelijk en van hoge kwaliteit.

Let op: veel producten zijn gebaseerd op de marketingstrategie van “greenwashing”, waarbij de consument wordt wijsgemaakt dat het product natuurlijk of milieuvriendelijk is!

Dierenwelzijn speelt een steeds belangrijkere rol

Steeds meer consumenten willen niet alleen hun eigen huid beschermen tegen schadelijke invloeden, maar ook het leven van dieren. Dieren zijn direct verbonden met natuurlijke cosmetica, daarom wordt de term vegan ook steeds belangrijker op het gebied van lichaamsverzorging en cosmetische producten. Als je veganist wilt worden of leven, kun je ook niet om dit onderwerp heen. Ook hier zijn er verschillende certificeringen die bedoeld zijn om consumenten zowel informatie als veiligheid te bieden.

De keurmerken voor diervriendelijke cosmetica heten bijvoorbeeld:

  • fair
  • de positieve lijst van de Duitse vereniging voor dierenwelzijn en IHTK
  • Springende konijn
  • Veganblume
  • PETA positieve lijst

De vereisten voor natuurlijke cosmetica, biologische cosmetica en dierproefvrije cosmetica kunnen niet precies van elkaar worden gescheiden. Zelfs een natuurlijk cosmetica-etiket beschermt je niet automatisch tegen het feit dat er lanoline uit andere continenten in het product is gebruikt. Als je het zeker wilt weten, moet je de relevante richtlijnen doorlezen en bij voorkeur producten kopen die meerdere keurmerken tegelijk dragen.

Het keurmerk van de toonaangevende Duitse fabrikanten van natuurlijke cosmetica heet NaTrue

natrue_labelIedereen die zich ooit met natuurlijke cosmetica heeft beziggehouden, zal zich snel realiseren dat er verschillende bedrijven zijn, zoals Lavera, Primavera, Dr. Hauschka, WALA, Logona etc., die toonaangevend zijn op de markt. In ieder geval zijn dit allemaal bedrijven die onder het NaTrue-keurmerk vallen. In mei 2008 publiceerde NaTrue een bindende eisencatalogus met drie kwaliteitsniveaus voor natuurlijke en biologische cosmetica.

Elk van de niveaus specificeert het minimumgehalte aan natuurlijke stoffen en het maximumgehalte aan natuurlijke grondstoffen, inclusief het biologische gehalte. Voordat een product wordt ingedeeld in niveau II, moet het voldoen aan de criteria van niveau I:

  • Categorie I: Natuurcosmetica
  • Categorie II: Natuurlijke cosmetica met biologisch gehalte
  • Categorie III: Biologische cosmetica

NaTrue is een non-profitorganisatie. De vergoeding die bedrijven betalen voor het label helpt NaTrue om de standaard en kwaliteit van gecertificeerde producten te promoten.

BDIH – gecontroleerde natuurlijke cosmetica

bdih_Siegel_naturkosmetikHet BDIH-keurmerk is een van de bekendste milieukeurmerken in Duitsland en werd in 2001 uitgegeven door de federale vereniging van Duitse industriële en handelsondernemingen voor farmaceutische producten, gezondheidsproducten, voedingssupplementen en persoonlijke verzorgingsproducten. Wanneer natuurlijke cosmetica met dit keurmerk wordt gekocht, gaat het om zuivere natuurlijke cosmetica waarvan de grondstoffen zoveel mogelijk afkomstig zijn van biologische teelt of gecontroleerde wilde oogst. Na NaTrue is het keurmerk een van de keurmerken die door consumenten wordt vertrouwd. Fabrikanten die het BDIH-keurmerk gebruiken zijn onder andere

  • Alvito
  • SPEICK natuurlijke cosmetica
  • Sante natuurlijke cosmetica
  • Logona cosmetica
  • en nog veel meer

EcoCert

ecocert_siegel_naturkosmetikEcoCert is de grootste inspectie- en certificeringsorganisatie van Europa en is actief in 80 landen. De organisatie kent twee ecolabels toe. Het keurmerk voor “ecologische en biologische producten” garandeert dat 95% van de ingrediënten van natuurlijke oorsprong is en 95% van de plantaardige stoffen afkomstig is van biologische teelt. Voor het “biologische garantiemerk” moet het product ook 95% natuurlijke ingrediënten bevatten, maar slechts de helft daarvan moet van biologische teelt afkomstig zijn.

Demeter

Demeter_naturkosmetikDe biologische landbouwvereniging Demeter werd opgericht in 1954 en heeft vanaf het begin zeer strenge richtlijnen gehanteerd. Of het nu gaat om voedsel of cosmetica, producten met het Demeter-keurmerk bevatten ingrediënten die voor meer dan 90% van Demeter-kwaliteit zijn. Tautropfen was een van de eerste fabrikanten die lichaamsverzorgingsproducten maakte van 100% biologisch-dynamisch gecontroleerde grondstoffen, en tegenwoordig dragen ook de natuurlijke cosmetica van Martina Gebhardt het keurmerk.

Grondstoffen en ingrediënten voor je zelfgemaakte cosmetica en doe-het-zelf zeepjes

De verzending is snel, de selectie vetten, oliën, wassen, essentiële oliën, parfumoliën, cosmetische grondstoffen en accessoires is enorm en de service is betrouwbaar.

Seifen ganz einfach selber machen

Met het ebook van naturseife-und-kosmetik ontdek je hoe je gemakkelijk je eigen zeep kunt maken: