Zelf zeep maken en dan verkopen? Wat voor de meeste “kookbeginners” nogal vreemd klinkt, is een onderwerp dat veel hobbyzeepmakers bezighoudt. Is het mogelijk om zelfgemaakte zeep te verkopen en zo wat extra geld te verdienen? We kennen allemaal de mooie zeepwinkels en de fantastische marktkraampjes met handgemaakte natuurlijke zepen die op diverse ambachts- en kerstmarkten te vinden zijn. Veel mensen die zelf zeep maken, denken erover om zeep te gaan verkopen als ze zo’n marktkraam zien.
Uit ons artikel“Zeep en andere cosmetische producten verkopen” kunnen we opmaken dat dit onderwerp veel zeepzieders bezighoudt, wat bijzonder vaak gebeurt! Daarom hebben we onlangs een oproep gedaan op Facebook om een kleine zeepfabrikant te vinden die bereid zou zijn om onze vragen over het onderwerp “Zelf zeep maken en verkopen” te beantwoorden. Onze keuze is gevallen op Jennifer, die sinds augustus 2013 eigenaar is van Manufaktur Schaumkrone :
Het interview met Jennifer van Schaumkrone
- Hallo Jennifer, waarom stel je jezelf niet even voor aan onze lezers?
Nou – ik denk niet dat er zoveel te zeggen valt. Mijn naam is Jennifer en ik ben 33 jaar oud (nou ja, ik geef het toe – 36 jaar oud). Ik heb een fulltime baan, ben moeder van een 15-jarige dochter, beheer het huis van onze 2 meiden en parttime ben ik de “one woman show” achter www.schaumkrone.net.
- Hoe lang maak je al zeep en andere cosmetica en hoe ben je in eerste instantie in deze hobby verzeild geraakt?
Ik kook al iets meer dan 2 jaar zeep. Daar ben ik mee begonnen. Maar zoals dat gaat met deze hobby … het wordt steeds meer verspreid … op een gegeven moment begin je met een beetje shea crème, body melts of zelfs een crème … je maakt je eigen deodorant en langzaam maar zeker realiseer je je dat er bijna geen supermarktflessen meer in de badkamerkastjes staan. Ik opende Schaumkrone in augustus 2013 – een kleine “one woman show manufactory” die van een hobby een nevenactiviteit is geworden.
Ik ben eigenlijk begonnen met het maken van zeep toen ik handgekookte zeep zag op een markt en bij mezelf dacht: geweldige hobby. En op de een of andere manier werd de ambitie gewekt om het in ieder geval eens te proberen. Dus begon ik erover te lezen, onderzoek te doen … en vele maanden later raapte ik al mijn moed bij elkaar en kookte ik mijn eerste zeep zelf.
- Waarom heb je besloten om van je hobby je beroep te maken?
Ik heb van koken niet mijn hoofdberoep gemaakt – hoewel dat natuurlijk wel mijn droom zou zijn geweest. De doorslag gaf de almaar groeiende bergen zeep – elke vensterbank in het hele huis stond vol zeep en er lagen zelfs zeepjes op de kasten te drogen. Familie, vrienden en kennissen kregen allemaal een stuk zeep cadeau: …. De voorraad zeepjes groeit, maar je wilt altijd iets nieuws proberen. Dus ik dacht: ik waag de sprong ….
4. Met hoeveel producten ben je begonnen en welke?
Ik ben uitsluitend met zepen begonnen en verkoop momenteel nog steeds “alleen maar” zepen. Andere producten staan zeker al in de planning. De veiligheidsbeoordeling (die je nodig hebt om cosmetica te mogen verkopen) is echter een kostbare en tijdrovende zaak. Helaas zijn body butters, crèmes en lotions momenteel alleen verkrijgbaar voor thuisgebruik. Ik begon mijn allereerste verkoopmarkt destijds met 5 zepen. Ik was ziek tot kort voor deze marktdatum en kon helaas een paar maanden helemaal niet koken. Het was dus eigenlijk alleen een castille, een kruidenzeep, 2 verschillende honingzepen en lavendel schapenmelk. Ik weet nog dat ik destijds tegen mijn partner zei: “Ik verkoop zeker geen enkele reep!” – Maar de eerste twee zepen waren al op voordat de markt officieel geopend was.
Ik hou van de drukte op de markt. En omdat mijn partner imker is, is het logisch om zijn honing en kaarsen van bijenwas samen met mijn zepen te verkopen.
- En hoeveel producten heb je nu in je assortiment (en welke)?
Zoals ik al zei, ben ik op dit moment nog beperkt tot zepen. Maar natuurlijk is het aantal zepen in het assortiment toegenomen. Ik denk dat er nu zo’n 30 verschillende soorten zeep zijn. Je wilt voor elke neus of smaak iets geschikts hebben. Ik ga ervan uit dat er van tijd tot tijd een nieuwe zeep komt. Als pruttelaar wil je ook je creativiteit uitleven – wat helaas niet meer volledig kan dankzij de verplichte veiligheidsbeoordeling.
- Kun je kort samenvatten over welke voorschriften, tests, enz. je moet beschikken om je eigen cosmetica te mogen verkopen?
Of je het echt in een notendop kunt doen, is een van die dingen. Toen ik destijds de sprong waagde, kreeg ik op de een of andere manier steeds druppelsgewijs informatie en elke keer dacht ik: als ik dit van tevoren had geweten ….
Allereerst is het belangrijk om een aparte kookkeuken te hebben – die ook moet worden geïnspecteerd en goedgekeurd door de gezondheidsautoriteiten. Hoe deze kookkeuken moet worden ingericht, verschilt van staat tot staat. Zoek daarom van tevoren precies uit wat er nodig is. Afwasbare – eventueel roestvrijstalen – werkoppervlakken en dergelijke zijn een basisvereiste.
Vervolgens moet je duidelijk zijn over welke grondstoffen je wilt verwerken en bij welke leverancier je ze wilt inkopen. Elke afzonderlijke grondstof moet worden opgestuurd voor veiligheidsbeoordeling met het bijbehorende gegevensblad – samen met de zeepformuleringen die u wilt gaan produceren. Pas als de formuleringen op deze manier zijn goedgekeurd, kunnen ze veilig “op de markt worden gebracht” (oh wat een mooi ambtelijk jargon hebben we toch).
Het eigenlijke productieproces moet strikt voldoen aan de GMP (Good Manufacturers Policy) – sommige federale staten dringen aan op aanvullende GMP-certificering.
En last but not least is het ook verplicht om alle formuleringen, verpakkingen en afbeeldingen van het eindproduct te laten registreren via CPNP (Cosmetic Products Notification Portal).
Ik had nooit gedacht dat de bureaucratie achter het koken zo complex zou zijn voordat ik eraan begon. Alleen al de benodigde documentatie per batch en de CPNP kunnen vier keer zo lang duren als het koken van een batch.
- Was je, voordat je op het idee kwam om zelfstandig ondernemer te worden, al op de hoogte van de vele eisen waaraan commerciële zeepzieders moeten voldoen?
Zoals ik al zei, leerde ik altijd min of meer “beetje bij beetje” – oh, ik moet dit en dat nog doen en dat mag ik ook niet vergeten. Ik denk dat als ik echt had kunnen inschatten wat er allemaal bij het koken komt kijken, ik nooit echt had overwogen om mijn hobby commercieel te maken. Ik bedoel, een bedrijf registreren is lang niet alles.
8. Zou je zeggen dat het het allemaal waard was?
Dat hangt er zeker vanaf hoe je het interpreteert. Als je het bekijkt vanuit het perspectief van een passie voor koken, dan zeker wel. Vanuit financieel oogpunt – nou ja, je wilt de kosten die gepaard gaan met het zelfstandig worden terugverdienen. En puur financieel gezien moet ik zeggen dat het zeker geen winstgevend bedrijf is. De kosten voor de veiligheidskeuring, het opzetten van de kookkeuken, de apparatuur voor markten, de kosten van de webshop, de basisapparatuur die je nodig hebt voor grotere batches …. En niet te vergeten de kraamkosten die na een markt van de verkoop moeten worden afgetrokken. En vergeet in geen geval de tijd die je investeert. Als ik mezelf een uurloon zou betalen, had ik economisch gezien al lang mijn deuren moeten sluiten.
Maar mijn uitgangspunt voor Schaumkrone was NOOIT het financiële aspect. Ik ben begonnen uit liefde voor het koken van zeep – en dat doe ik nog steeds! Ook al is mijn eigen creativiteit extreem beperkt door de eisen (zoals de veiligheidsbeoordeling), het is nog steeds erg leuk. Ik kan nog steeds creatief zijn in kleine batches voor thuisgebruik.
Dus als je echt speelt met het idee om zelfstandig zeepmaker te worden om financiële redenen, raad ik je sterk aan om alles nog eens goed door te rekenen.
- Hoe en waar verkoop jij je producten en welk verkoopkanaal vind je leuker en waarom?
Ik ben altijd van mening geweest dat je moet vertrouwen op verschillende distributiekanalen. Zeker in deze tijd is een online winkel een must – ook al is zeep zeker een moeilijk product om online te verkopen. Vanuit het oogpunt van de zeef zou er waarschijnlijk snel een geurinternet moeten worden uitgevonden. Want het is duidelijk dat de klant de zepen via de webshop nooit echt kan aanraken of ruiken.
Daarom hou ik zo van markten. Het directe contact met de klant, de gesprekken en ook de reacties op “mijn zepen”.
De webshop is ideaal voor iedereen die mijn zepen al kent en ze wil nabestellen.
Er zijn ook een paar winkels waar mijn zepen verkocht worden.
Het klinkt misschien een beetje vreemd dat het Mariaklooster in het Pfälzerwald ook mijn zepen en de honing van mijn partner verkoopt. Het klooster ligt aan de Jakobsweg en biedt overnachtingsmogelijkheden voor pelgrims en vakantiegangers. Je kunt er ook kamers boeken voor vergaderingen en conferenties. En de kleine kloosterwinkel is erg populair.
En natuurlijk droom ik, zoals de meeste commerciële ketels, ervan om op een dag mijn eigen winkeltje te hebben en van koken mijn hoofdberoep te maken.
- Waar ziet u uw “Schaumkrone” fabriek over een paar jaar?
Dat hangt ervan af of ik uitga van wishful thinking of van realistische mogelijkheden. Natuurlijk zou ik graag mijn eigen winkeltje hebben en van het koken van zeep kunnen leven. Maar de realist in mij zegt dat dit waarschijnlijk heel moeilijk te realiseren zal zijn. Ik denk dat het over een paar jaar net zo zal zijn als vroeger. Schaumkrone zal mijn levenswerk zijn. Ik zal nog steeds markten maken en mogelijk het bestaande distributienetwerk een beetje uitbreiden.
Hopelijk zullen meer mensen echt beseffen wat handgemaakte zeep inhoudt en de producten waarderen. Vooral in gesprekken met klanten op markten zie ik steeds weer dat de meerderheid van de mensen niet eens weet welke grondstoffen er in drogisterij- of supermarktzepen en douchegels zitten. Elke markt doet aan educatie – de “handgemaakt en natuurlijk” trend is al gearriveerd in Amerika – wie weet werkt het hier ook.
Daarom ben ik altijd het meest blij met “recidivisten”, mensen die nabestellen of mensen die op de 2e of 3e marktdag komen en zeggen: “Die zeep was zo geweldig dat ik er meteen nog een wil!”
Dat bevestigt me – ook al klinkt het heel gek. En dat is een van de redenen waarom ik zeker doorga. En misschien zelfs het assortiment uitbreiden met badcosmetica, crèmes en lotions. Maar in kleine stapjes!
- Is er iets dat je een zeepmaker zou adviseren die van plan is om zelfstandig ondernemer te worden?
Ik wil niemand ontmoedigen om de stap te wagen! Ik ben zelf ook zo: als ik ergens mijn zinnen op zet, moet het ook gerealiseerd worden, in voor- en tegenspoed.
Daarom krijg ik een beetje buikpijn van deze vraag. Als ik heel eerlijk ben, zou ik zeggen:
1. Zoek uit aan welke eisen je precies moet voldoen en welke kosten dat met zich meebrengt (kookkeuken, veiligheidsbeoordeling, grondstoffen, kosten per batch, kraamgelden op markten, reclamemateriaal, verpakking enzovoort enzovoort)
2. Bedenk of je echt de tijd en energie hebt die nodig zijn voor zo’n “bijbaan”. Zoals al gezegd – je moet NOOIT alle uren meerekenen die je echt investeert. Anders is het echt een totale knock-out business. Alleen al het verpakken van de zepen kost eeuwen, etiketten of banderollen moeten precies volgens de cosmeticavoorschriften worden ontworpen met alle details over alle ingrediënten. Hier kun je echt uren in investeren.
3. Denk er goed over na of je de tijd en de wil hebt om je weekenden op markten door te brengen en of je het risico kunt dragen als het marktweekend een 0 tot 0 of zelfs een minzaak wordt!
4. Het is het beste om van tevoren duidelijk te maken of je familie je zal steunen in je inspanningen. Mijn familie was in het begin meer dan sceptisch. Het duurde echt even voordat ze de zeepjes gingen gebruiken. Dat is nu duidelijk anders. Mijn dochter, mijn nichtje en mijn neefje helpen soms met het inpakken, wegen en labelen van de zeepjes!
Het is ook heel moeilijk om in je eentje een marktweekend te organiseren – het opzetten alleen al zou heel vervelend zijn. Gelukkig deel ik de markten ook met mijn partner, dus we zijn in ieder geval met z’n tweeën. Ik ben altijd erg blij als mijn dochter en nichtje helpen! Gelukkig vinden de meiden het meestal zelfs leuk, want zonder hun hulp was ik vaak helemaal de weg kwijt geweest. Ik zeg echt dat het bijna onmogelijk is om het alleen te doen.
5. En de steeds groter wordende “concurrentie” is ook zeker niet te versmaden. Het gebeurt vaak dat er een andere prutser op een markt is – die niet per se blij is met een “collega om mee te praten”. En er zijn ook steeds meer aanbiedingen op bijvoorbeeld Dawanda. Het is altijd de vraag hoeveel van deze verkopers het volledige registratieproces hebben doorlopen. Er zijn ook veel “niet-commerciële zeepmakers” die hun zeep verkopen op markten – natuurlijk riskeren ze een niet onaanzienlijke boete – maar zoals het gezegde luidt “waar geen aanklager is, is geen rechter”. Ik geef toe dat het me irriteert als ik zie dat een collega haar zeepjes voor de helft van de prijs van mijn zeepjes verkoopt. Aan de andere kant – concurrentie stimuleert ook het bedrijfsleven en je werkt voortdurend aan jezelf, je producten en je presentatie.
Zoals zoveel dingen in het leven – alles heeft twee kanten!
Zelf zeep maken en verkopen
Veel dank aan Jennifer voor de gedetailleerde antwoorden op al onze vragen. Ik weet zeker dat we veel toekomstige zeepverkopers hebben kunnen helpen en iedereen die blijft koken als hobby. Als je de Schaumkrone zepen wilt testen, kun je de Schaumkrone online shop bezoeken en contact opnemen met Jennifer over de volgende marktdata. Je kunt ook meer informatie vinden op de Facebookpagina van de zeepmaker.
We wensen Jennifer veel succes en plezier!