Als je zeep wilt verkopen, heb je veel kennis, expertise en doorzettingsvermogen nodig. Toekomstige zeepverkopers moeten namelijk aan veel eisen voldoen. Waar je precies op moet letten als je je zeepjes wilt verkopen, lees je hier.
Zeep verkopen – geen probleem, toch?
Sommigen van jullie denken misschien dat het onderwerp zeep verkopen hier niet echt op zijn plaats is. Maar dat is niet zo, want veel mensen die hun eigen zeep of andere cosmetische producten maken, overwegen op een gegeven moment om hun producten te verkopen. Je ziet immers op elke ambachts- en kerstmarkt minstens één kraampje met zelfgemaakte zeep en handgemaakte bad- of lichaamsverzorgingsproducten.
Het idee om je eigen producten te koop aan te bieden en een beetje geld te verdienen met je hobby ontstaat al snel.
Een marktkraam is snel opgezet en het internet biedt tegenwoordig talloze mogelijkheden om je eigen producten te verkopen. Maar uiteindelijk is het allemaal niet zo eenvoudig. Ook al is het moeilijk te geloven, de verkoop van cosmetische producten is onderworpen aan tal van regels en voorschriften, die je natuurlijk moet kennen en naleven. Je kunt dus niet zomaar je zelfgemaakte zeepjes verkopen.
Dus als je het onderwerp “zeep en cosmetica verkopen” serieus overweegt, moet je de volgende punten goed doorlezen en – als je dat nog wilt – doorwerken:
Zoeken in de Cosmeticaverordening
Het eerste wat u moet lezen is de Cosmeticaverordening en de Duitse voedsel- en warenwet. Hierin staat duidelijk omschreven wat in acht moet worden genomen bij het op de markt brengen van cosmetische producten. Onder cosmetische producten vallen niet alleen crèmes, shampoos, douchegels, enz., maar ook zepen, badballen, badchocolaatjes, massageboters, enz.
Zeep verkopen? Beproefde recepten zijn de eerste basisvereiste
Wie zijn eigen cosmeticaproducten wil verkopen, moet veel ervaring hebben met het zelf maken van zeep en andere cosmetica. Het is niet genoeg om één of twee keer een lekker zeepje gemaakt te hebben. Je hebt beslist een aantal recepten nodig die echt goed zijn en al door veel verschillende mensen zijn gebruikt en goedgekeurd. Pas dan is het echt de moeite waard om erover na te denken om überhaupt zeepjes te gaan verkopen. Je wilt de producten immers niet eenmalig verkopen, maar het liefst vaste klanten krijgen die steeds weer terugkomen en de producten graag aanbevelen aan anderen.
———————————————————————————————————————————
Tip: Zelf zeep maken is eenvoudig
Met het ebook van naturseife-und-kosmetik kun je ontdekken hoe je gemakkelijk zelf zeep kunt maken:
Bekijk de inhoud van het ebook door op de afbeelding te klikken:
Of ga direct naar het verkoopformulier: Koop het ebook Creatieve zepen – eenvoudig zelf te maken!
– ——————————————————————————————————————————–
Het is ook belangrijk om de houdbaarheid van de zeep of het andere cosmetische product te weten. Het kan namelijk zijn dat je een houdbaarheidsdatum op de productverpakking moet vermelden. Dit brengt ons direct bij het volgende punt:
De juiste verpakking van de producten
Of het nu gaat om zeep of andere cosmetische producten, het is verplicht om ze te verpakken met de ingrediënten en andere informatie.
Als er niet genoeg ruimte op de verpakking is, kan deze informatie op een bijsluiter worden vermeld. Dit is vaak het geval bij cosmetica in heel kleine verpakkingen, zoals oogcrème. Daar vind je vaak een gevouwen etiket in de buitenverpakking waarop de ingrediënten staan vermeld.
De ingrediënten moeten in ieder geval worden vermeld, daar kun je niet omheen. Het is echter niet voldoende om de ingrediënten te vermelden in de vorm “kokosolie, koolzaadolie, olijfolie” etc. In plaats daarvan moeten de volledige en juiste ingrediënten worden vermeld. In plaats daarvan moeten de volledige en correcte INCI-namen worden vermeld.
Sinds 1999 moeten de ingrediënten van cosmetische producten worden geëtiketteerd volgens de gestandaardiseerde INCI (International Nomenclature of Cosmetic Ingredients). Hierin staat ook dat de vermelding moet worden gedaan in aflopende volgorde van concentratie in het eindproduct. Als een recept bijvoorbeeld bestaat uit 100 g karitéboter, 80 g cacaoboter en 30 g olijfolie, ziet de declaratie er als volgt uit:
- Butyrospermum Parkii (sheaboter)
- Theobroma Cacao (Cacao) Zaadboter
- Olea Europaea (Olijf)-vruchtolie
Alle ingrediënten met een gehalte van minder dan 1% kunnen in willekeurige volgorde aan het einde van de INCI-lijst worden vermeld. Kleurstoffen worden aan het einde van de lijst vermeld met hun CI-nummer.
De juiste etikettering van allergenen is bijzonder belangrijk in de declaratie. Dit zijn stoffen die als zeer allergeen worden beschouwd en die voorkomen in bijna alle parfumoliën en essentiële oliën. Alle productinformatiebladen van de leveranciers moeten worden verstrekt en op basis van deze informatie moet een passende verklaring worden opgesteld.
Maar dat is nog niet alles, want het volgende moet ook op de verpakking van het cosmetische product worden vermeld:
- De houdbaarheidsdatum
- Een partijnummer
- De naam en het adres van de distributeur
- Het exacte gewicht van het product
- Beoogd gebruik en waarschuwingen, indien van toepassing
Het beoogde gebruik moet worden vermeld, vooral bij producten die mogelijk verward kunnen worden. In het geval van badpralines, badchocolade, enz. moet je altijd vermelden dat het product niet geschikt is voor consumptie.
Zeep en cosmetica maken: Je eigen keuken is niet de juiste plaats
Als je zeep en andere cosmetica alleen als hobby maakt, kun je natuurlijk je eigen keuken gebruiken. Maar als je van plan bent om ze commercieel te verkopen, kun je ze daar niet maken. Als je zeep wilt verkopen, moet je dus op zoek naar een geschikte productiefaciliteit.
In principe gelden voor de productie de vereisten van goede productiepraktijken (GMP). Dit verwijst naar de specificaties en vereisten voor de productieomgeving, de productie zelf en de kwaliteitsborging. De productieruimten moeten bijvoorbeeld gemakkelijk te reinigen en te desinfecteren zijn. Daarnaast moet de productie van elke productbatch zorgvuldig worden gedocumenteerd. Dit garandeert de traceerbaarheid van het productieproces in het geval van klachten, claims of vragen op een later tijdstip. Kwaliteitsborging is ook belangrijk en moet zorgvuldig worden gedocumenteerd.
De exacte specificaties en vereisten verschillen van staat tot staat en van gemeente tot gemeente. Dit brengt ons bij het volgende punt:
Zeep verkopen – overheden en kantoren
Het is verbazingwekkend wat je online kunt lezen. Het gerucht doet de ronde, vooral onder commerciële zeepziederijen, dat je de productieruimten moet laten goedkeuren met een zogenaamd “GMP-certificaat”. Maar dit is niet het geval. Ik heb een aantal jaren op de afdeling productontwikkeling van een cosmeticafabrikant gewerkt en weet dus het een en ander over dit onderwerp. Ik kan je daarom verzekeren dat een GMP-certificaat niet verplicht is. Het is eerder een nieuwe methode om starters geld uit de zak te kloppen. De GMP-regels zijn slechts een aanbeveling volgens welke u uw productieproces kunt opzetten en organiseren. Het is geen specificatie of voorschrift. Daarom kan er geen GMP-certificaat zijn. Meer informatie hierover vind je bij IKW.
Je moet je wel registreren bij de autoriteiten die verantwoordelijk zijn voor het officiële toezicht:
1. het bevoegde lagere bestuursorgaan (districtskantoor, eventueel burgemeesterskantoor)
2. het verantwoordelijke bureau voor chemisch en veterinair onderzoek
3. het Federaal Bureau voor Consumentenbescherming en Voedselveiligheid om het Vergiftigingen Informatie Centrum te informeren
Vergiftigingen Informatie Centrum. (Overgang naar CPNP)
Dit vereist soms veel telefoongesprekken totdat u daadwerkelijk de juiste contactpersoon bereikt. Idealiter gebeurt dit echter VOORDAT je de productieruimte opzet. Zo kun je met de verantwoordelijke persoon bespreken wat er eigenlijk nodig is. Aangezien er geen gestandaardiseerde regels zijn, is dit meestal ter beoordeling van de autoriteit. Pas na dit gesprek zou ik beginnen met het inrichten van de zeepkeuken of de productieruimten. De daadwerkelijke registratie kan dan plaatsvinden.
Als je eenmaal geregistreerd bent, krijg je waarschijnlijk al snel een vertegenwoordiger van de autoriteiten aan de deur om het pand te inspecteren.
De juiste documentatie
Zoals ik al zei, moet je een batchnummer aan het product toekennen. Elke productiebatch heeft zijn eigen batch, die apart en correct moet worden gedocumenteerd. De productiebatches moeten daarom altijd zo groot mogelijk zijn, zodat er niet te veel werk mee gemoeid is.
Je moet ook het batchnummer van de gebruikte grondstoffen noteren en precies documenteren wat je hebt gebruikt. Want als er later iets mis is met het product of er zijn zelfs problemen, dan kun je precies traceren wat er mis kan zijn gegaan tijdens de productie.
En nu gaat het om het geld: veiligheidsbeoordelingen
Het onderwerp “ veiligheidsbeoordelingen” schrikt de meeste starters waarschijnlijk meer af dan de tijd en moeite die nodig zijn voor registraties, documentatie, etc. Dit komt omdat veiligheidsbeoordelingen geld kosten. Want veiligheidsbeoordelingen kosten geld. En dat geld moet worden uitgegeven voordat je zeep kunt gaan verkopen!
Het doel van de veiligheidsbeoordeling is om het product te controleren en de veiligheid ervan te bevestigen. Om zo’n veiligheidsbeoordeling uit te voeren, moet je niet alleen informatie geven over de exacte ingrediënten van het product, maar ook productinformatiebladen indienen, de kwalitatieve en kwantitatieve INCIS vermelden, veiligheidsbeoordelingen van de parfumoliën aanvragen en soms zelfs microbiologische tests laten uitvoeren.
Dit is natuurlijk allemaal veel werk. Een veiligheidsbeoordeling kost natuurlijk ook geld, omdat het laboratorium in kwestie het cosmetische product in detail moet analyseren en de documentatie moet controleren. Het goede is echter dat je een bepaalde mate van zekerheid hebt en hulp krijgt van een expert die je op eventuele fouten kan wijzen. Dit creëert zekerheid voor jou en natuurlijk voor je toekomstige klanten. Daarom is de stap van veiligheidsbeoordelingen voordat je zeep verkoopt eigenlijk een goede regeling, maar je moet er wel wat geld voor betalen.
Ik heb hier een paar laboratoria opgesomd die gespecialiseerd zijn in met name kleine fabrikanten en die je graag van informatie voorzien:
Wat nog meer belangrijk is
Er zijn veel dingen waar je rekening mee moet houden als je je zelfgemaakte zepen echt wilt verkopen. Het belangrijkste is dat je goed over deze stap nadenkt en hem zorgvuldig plant. Het zou immers zonde en vervelend zijn als je veel tijd, moeite en geld hebt geïnvesteerd in het verkopen van zeepjes en dat het dan – om wat voor reden dan ook – nooit wat wordt.
1. Voordat je zeep gaat verkopen, moet je je bedrijf registreren. Dit is altijd nodig, zelfs als je alleen maar wat wilt bijverdienen. Wanneer je van plan bent om winst te maken, moet je dit melden bij de belastingdienst door je bedrijf te registreren. Hier begint de volgende taak, want je moet jezelf altijd informeren over belastingen, regelgeving voor kleine bedrijven (ja of nee?), correcte facturering, enz. De bedrijfsregistratie zelf is daarentegen snel en eenvoudig. In de meeste gevallen moet er echter ook een vergoeding worden betaald voor het registreren van het bedrijf.
2. De wet op maten en gewichten moet ook worden nageleefd. Hiervoor zijn geijkte weegschalen nodig, die niet bepaald goedkoop zijn.
3. Als je je eigen producten maakt en zeep wilt verkopen, moet je ook speciale verzekeringen overwegen. Een particuliere aansprakelijkheidsverzekering is natuurlijk geen optie.
4. Productprijzen en winst: Als je alle kosten en moeite in overweging neemt, moet je je realiseren dat je niet rijk wordt van de verkoop van handgemaakte zeep en andere cosmetische producten. Naast de productiekosten is er ook de tijd die nodig is voor het verpakken, documenteren, verkopen, bestellen (grondstoffen), enz. Nu moet je bedenken hoe en waar je je producten wilt aanbieden en hoeveel je daadwerkelijk kunt verkopen. Een online winkel komt bijvoorbeeld niet meteen van de grond, verkoopplatformen zoals Dawanda etc. hebben veel andere verkopers waarmee je moet concurreren en marktplaatsen kosten geld. Dus is het echt de moeite waard om je producten aan te bieden en 5 euro te krijgen voor bijvoorbeeld een stuk zeep? Deze 5 euro is geen pure winst. BTW, belasting, productie- en grondstofkosten, verpakkingskosten, enz. moeten mogelijk worden afgetrokken. Dit zijn afwegingen die iedereen voor zichzelf moet maken. Het is alleen belangrijk om hier goed over na te denken voordat je zeep gaat verkopen.
Tip: Bij Dragonspice kunt u vetten, oliën, wassen, etherische oliën etc. in grote hoeveelheden kopen. Commerciële verkopers profiteren ook van de staffelkorting en de productinformatiebladen. Dus als je zeep wilt verkopen, ben je hier aan het juiste adres?
Belangrijke informatie:
Dit rapport dient alleen ter informatie en is geen advies of iets dergelijks. Iedereen moet zelf contact opnemen met de autoriteiten, laboratoria enz. Ik accepteer daarom geen aansprakelijkheid en garandeer niet dat de informatie volledig of actueel is. Neem voor meer informatie contact op met de lokale autoriteiten, veiligheidsbeoordelaars of het IKW.
Elke situatie is anders en de voorschriften lopen sterk uiteen. Wat gebruikelijk is in Berlijn hoeft niet hetzelfde te zijn in een klein dorpje in de buurt van Hamburg. Vertrouw daarom niet 100% op mijn verklaringen alleen, maar wordt zelf actief en vraag de nodige informatie op bij de autoriteiten in jouw gemeente.
Addendum: Ik ontvang met onregelmatige tussenpozen e-mails van toekomstige cosmeticaverkopers die advies van mij willen. Ze stellen vragen als “Wat gaat een veiligheidsbeoordeling me kosten? “Hoe wordt mijn bedrijf gecontroleerd en hoeveel kost dat?”, enz. Ik verkoop zelf geen zepen, ik weet de genoemde dingen alleen vanwege mijn praktijkervaring in de cosmeticaproductie. Ik wil en kan toekomstige commerciële verkopers niet adviseren of kostenramingen voor je maken. In dit artikel vind je een ruwe samenvatting van de belangrijkste informatie. Als je vragen hebt over prijzen etc., neem dan contact op met een van de laboratoria die ik hierboven al heb genoemd. Onafhankelijkheid betekent ook dat je in staat bent om dergelijke dingen zelf te regelen en de benodigde informatie zelf (of moeten we zeggen “onafhankelijk”) te verkrijgen van de relevante autoriteiten. Hartelijk dank en veel succes aan iedereen die de sprong naar zelfstandig ondernemerschap wil wagen!
Hier is trouwens een interview dat ik heb gehouden met een commerciële zeepmaker.